وسيط اليوم

جريدة الكترونية عربية

اول تعليق لحفيد الشعراوي علي مهاجمة أسما نجلة شريف منير له

متابعة خالد علم

رد محمد عبدالرحيم، حفيد الإمام محمد متولي الشعراوي، على الإعلامية أسما شريف منير، بعد وصفها الإمام محمد متولي الشعراوي بالمتطرف، قائلًا: “الإمام الشعراوي كان رمزا للسماحة، وكان صديقًا للبابا شنودة، من أين أتت بكلمة الغلو والتطرف، الشعراوي هو من علم التسامح في أبهى صوره، ودخل في معارك كثيرة مع المتطرفين”.

وأضاف حفيد الشيخ الشعراوي، خلال مداخلة هاتفية مع الإعلامي سيد على، ببرنامج “حضرة المواطن”، المذاع على فضائية “الحدث اليوم”، مساء اليوم السبت، أن الإمام الشعراوي كان رمزًا للتسامح، وعدم الغلو، مشيرا إلى أن اعتذار أسما مقبول وعفا الله عما سلف، طالما قالت إنها كانت جاهلة.

والجدير بالذكر أن الاعلا مية  أسما  شريف منير قالت : «انا باعتذر جدا جدا عشان لم استطع ان احسن التعبير واختيار الكلمات الصحيحة وده يمكن عشان لسه بتعلم و ده عن عدم ادراك انا لسه بتكلم علي طبيعتي زي اول يوم قررت اني اظهر علي السوشيال ميديا، بس دلوقتي لازم اخد بالي من كل كلمه بقولها عشان كل حاجه بتتحسب عليا و ده جديد عليا».

وأضافت: «كل ما في الموضوع اني كنت بدور عن مرجع دينى و دروس دينية عشان افهم بشكل مبسط وعشان افهمه كنت محتاجه حاجه تناسب استيعابي ، و الشيخ الشعراوى أعمق من قدراتى لأني في حاجات فعلًا مفهمتهاش».

واختتمت: «انا مبتدئة بحاول اتعلم و اقرب اكتر من ربنا، و عموما انا بعتذر فعلا عن زلة لساني وكلمتى حقيقي انى اكن للشيخ الشعراوى كل احترام وتقدير رحمه الله وجزاه كل خير وربنا عالم نيتي ايه».

Follow by Email
Instagram
Telegram
WhatsApp
× اتصل الآن