وسيط اليوم

جريدة الكترونية عربية

الاعلاميه دعاء فاروق تهاجم أسئلة المساكنة…

الاعلاميه دعاء فاروق تهاجم أسئلة المساكنة…

كتبت / صفاء محمد 

وسيط اليوم

١٠/١٠/٢٠٢٤

نشرت الاعلاميه دعاء فاروق فيديو لها  عبر صفحتها على موقع التواصل الاجتماعي الشهير “فيسبوك”، عن استيائها الشديد من وضع أسئلة عن المساكنة ضمن البرامج الحوارية. 

وقالت دعاء فاروق: “الحديث عن المساكنة في وسائل الإعلام يعد تزيينًا لـ فعل الزنا، تسألوا على موضوع الناس اللي بتسكن مع بعضها قبل الجواز ليه؟ إيه المُلح في الموضوع علشان تحشروه بالعافية في حياتنا؟ هتروحي النار يا منيلة منك ليها، اللي بيسأل على ده بيعين الناس على الجهر، يعني متفتكرش وانت بتسأل إنك مالكش دعوة، إنت بتتطلع الموضوع والناس تدور، يعني لو واحدة متجوزة من 150 سنة واتطلقت وجوزها مات وكل حاجة خلصت، وقبل ما تتجوز كانت عايشة مع راجل، عيب تسألوا مينفعش دي حاجة تقرف”.

وأضافت: “أصل ده قرآن كريم، ولا يحب الله الجهر بالسوء من القول، إلا من ظُلم ودي قصة تانية، ربنا مبيحبش الجهر بالمعصية واضحة وصريحة، لو واحدة اغتصبها ومخطوفة تقول، لكن واحدة راحت عملت علاقة في الحرام تقول؟ إذا بُليتم فاستتروا، ربنا يغفرلنا ويغفر للجميع يا رب”.

وتابعت: “ليه تروح تقابل ربنا بمواضع ومحتوى مجاري؟ هو ده اللي بتأكل بيه عيالك؟ أنا مش بكلم اللي بيقول الرأي ميفرقش معايا، انتم أكيد ناس عاقلة وفاهمين الصح من الغلط، اللي يهمني الشباب والبنات والقائمين على البرامج اللي بيحطوا الأسئلة دي، أنا عارفة إنهم من بيئة كويسة ولكن ليه تعملوا كده؟”.

Follow by Email
Instagram
Telegram
WhatsApp